Citizen Kane (1941)

Häromdagen såg jag den här filmen, klassiker! Hade endast sett början när jag gick i gymnasiet och jag hade faktiskt en helt skev bild av filmen. Trodde den skulle vara betydligt obehagligare än den var så har verkligen dragigt mig för att sätta mig ner och kolla igenom den. Det man sett av små klipp och bilder så ser den ju ganska grym ut. Men jag gillade den faktiskt.

Filmen handlar om Charles Foster Kane, tidninigsmogulen. Storyn är inspirerad av William Randolph Hearst och regissören Orson Welles egna liv och handlar om Charles liv från liten fattig pojke till rikaste mannen som har allt.

Filmen bygger i stort sätt på flashbacks då Charles dör i den första scenen,det sista han säger innan han dör är ordet Rosebud (som ni som spelat sims mycket känner väl igen) många funderar på vad ordet betyder och det är det filmen byggs kring. Vem var Rosebud?

Jag tänker inte avslöja det.

Iaf filmen om mannen som hade allt men ingenting. Se den. Den är inte speciellt lång, helt okey histora och ett grymt filmspråk. En klassiker som faktiskt än idag är rankad som en av världens bästa filmer.


Citizen Kane: How can i use special effects to show the audience a story?
Avatar: How can i use a story to show the audience special effects?
Transformers: How can i use money to make money?


Kommentarer
Postat av: argumentative essay

Sitter och letar musik i min ipod, ska köra chaines med barnen för första gången. Lite pirrigt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0