Wizard of Oz

Såg häromdagen den här filmen som jag jobbar med i filmvetenskapen just nu. Hade faktiskt inte sett hela filmen förut, fast såg musikalen för flera år sen. men det är klart man sett lite bilder och klipp. Det är ju en klassiker!

Iaf så blev jag imponerad, att en film är så här snygg fast den är från 1939 är ju väldigt bra jobbat! Men den var inte billig att göra, synd att den inte blev någon succe då.

Den är ju faktiskt ganska brilliant.

Bra skådespeleri, rolig rekvisita, fantastiska musikinslag (ävn om de kanske är lite väl många) och en massa charm.Funderar faktiskt på att spara filmen och se den fler gånger, den är ju ganska rolig. trots att jag till en början tyckte alla karaktärer såg lite obehagliga ut.

måste även säga att det är lite komiskt att en häxa som är så dödligt allergisk mot vatten så att hon smälter om hon får det på sig just råkar ha en hink vatten hemma...

Alla kulisser i MGM:s studio är väldigt charmiga haha gillar även att de till och med försökt bygga upp en bondgård i studio, men filmen försöker inte vara verklig och det gillar jag.

Se den här klassikern om ni inte sett den redan. Ni kommer nog precis som jag bli överraskade. Den känns inte alls gjord 39.

Kan lämna för de som är intresserade att Ray bolger som spelar fåglskrämman och Jack Haley som spelar plåtmannen egentligen skulle haft ombytta roller men det visade sig att Jack var väldigt allergisk mot sminket.


Kunde inte bädda in klippet men jag länkar här till en scen där Dorothy precis träffat fågelskrämman. Älskar Rays kroppsspråk.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0