Confessions of a SoupAholic!

Jag älskar soppa! Under hela våren och sommaren har jag ätit en sallad till lunch nästan varje dag. Men nu på hösten och vintern blir det mycket soppor. Det värmer, det går snabbt att göra och är supergott!
Röd curry, skaldjur, kyckling, indisk ja alla möjliga variationer. Men en favorit är definitivt min billiga och mumsiga Broccoli soppa. Snabb, enkel och mumsig!
 
Recept (middag för 1 person/förrätt för 2): Skär bort de små "träden" på broccolin och koka med lite grönsaksbuljong. När de är kokta, häll broccolin och lite av buljongen i en mixen och mixa dem slät. ( välj mäng av buljong efter hur tjock du vill ha soppan, jag föredrar ganska tunn soppa.)
 
Normalt skulle jag använda färsk vitlök här men eftersom de verkligen tar över broccoli smaken så föredrar jag att krydda med vitlökspeppar, salt, svartpeppar och eventuella andra kryddor. Jag brukar gärna överkrydda mat, jag gillar stark mat men här vill jag att det fortfarande ska smaka broccoli :)
 
Häll upp i en tallrik och servera med lite mögelost som får smälta ner i soppan, eller kanske lite knaperstekt bacon. Mumsi :D
 
Kanske inte ser så aptitligt ut på bilden men jag älskar den gröna färgen haha.
Lyxade till det med knaperstekt bacon OCH en bit mögelost. Mums!
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0